
 

 

 



 
 

2 

SADRŢAJ: 

 

I  SLOBODA IZRAŢAVANJA ................................................................. 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .............. 7 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................. 13 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŢAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ........................................................................................................16 
 
REGULATORNA TELA ................................................................................16 
 
DRŢAVNI ORGANI .................................................................................... 18 
 
KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ................................................................. 20 
 
 
V  PROCES DIGITALIZACIJE .............................................................. 22 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ................................................................ 23 
 
 
VII ZAKLJUČAK .................................................................................... 24 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 

3 

I  SLOBODA IZRAŢAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više sluĉajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Novinaru Radio Leskovca, Draganu Marinkoviću, nakon objavljivanja bloga na 

Internet portalu WEB 016 sa snimcima divljaĉke voţnje nepoznatog vozaĉa BMW-a, preti se 

smrću. Na snimcima je vozaĉ BMW-a koji besomuĉno juri centralnim gradskim ulicama, 

izvodi akrobacije i izaziva paniĉan strah pešaka, izmeĊu ostalog i pored same zgrade 

Policijske uprave u Leskovcu. Iţivljavanje vozaĉa snimano je kamerom, a snimci su mesecima 

bili postavljani na sajtu YouTube. Marinković je na snimke ukazao na svom blogu, kojim je 

zahtevao od policije da odgovori na pitanja ko je vozaĉ i vlasnik vozila i da li će ovakvo 

ponašanje biti sankcionisano. U jednom od komentara na blogu, zaprećeno mu je da će na 

sledećem snimku voţnje istog vozaĉa, njegovo telo biti u prtljaţniku automobila. Samo dva 

dana kasnije, 16. jula 2010. godine, objavljeno je da je policija Osnovnom javnom tuţilaštvu u 

Leskovcu podnela kriviĉnu prijavu za ugroţavanje sigurnosti protiv Aleksandra M. (1987) iz 

Leskovca. 

 

Kriviĉnim zakonikom, za ugroţavanje sigurnosti pretnjom da će napasti na ţivot ili telo, 

zaprećena je kazna zatvora do tri godine. Izmenama iz 2009. godine, Kriviĉni zakonik 

predvideo je i kvalifikovani oblik ovog kriviĉnog dela, za sluĉaj kada se ugroţava sigurnost 

lica koje obavlja poslove od javnog znaĉaja u oblasti informisanja, a da je ugroţavanje u 

konkretnom sluĉaju u vezi upravo sa tim poslovima. U ovakvom kvalifikovanom sluĉaju, 

zaprećena je zatvorska kazna u trajanju od jedne do osam godina. U dosadašnjoj praksi 

primene ovih odredbi, tretman lica koja obavljaju poslove od javnog znaĉaja u oblasti 

informisanja, po pravilu su dobijali novinari tradicionalnih medija. U konkretnom sluĉaju, 

Dragan Marinković jeste novinar tradicionalnog medija, Radija Leskovac, ali se osnovano 

moţe tvrditi da ugroţavanje kome je bio izloţen nije u vezi sa njegovim poslom novinara u 

Radiju Leskovac, već sa ĉinjenicom da je autor bloga na Internet portalu WEB 016 

(http://web016.webs.com/). U skladu sa Zakonom o javnom informisanju, blogovi, budući 

da pomoću reĉi, slike ili zvuka objavljuju ideje, informacije i mišljenja namenjena javnoj 

distribuciji i neodreĊenom broju korisnika, jesu sredstva javnog informisanja, odnosno javna 

glasila. U navedenom smislu, posao autora bloga, koji jeste javno glasilo u smislu Zakona o 

javnom informisanju, mogao bi se tretirati kao posao od javnog znaĉaja u oblasti 

informisanja, te bi ugroţavanje sigurnosti blogera, u vezi sa informacijama koje postavlja na 

http://web016.webs.com/


 
 

4 

svom blogu, moglo doći pod udar ĉlana 138. Stav 3. Kriviĉnog zakonika, kao kvalifikovano 

ugroţavanje sigurnosti, za koje je zaprećena stroţa kazna. Da li će ovakav stav zauzeti i 

nadleţno tuţilaštvo, odnosno sud, ostaje da se vidi u postupku koji je leskovaĉka policija 

pokrenula svojom kriviĉnom prijavom Osnovnom javnom tuţilaštvu u tom gradu. 

 

1.2. Protiv Ţive Pavlova (43) iz Sanada, zamenika predsednika Skupštine opštine Ĉoka, 

policija je podnela zahtev za pokretanje prekršajnog postupka zbog remećenja javnog reda i 

mira i nanošenja lakih telesnih povreda, zato što je pisca i novinara Đuru Stanojevića (42) iz 

Ĉoke udarao pesnicom u glavu i šutirao meĊu noge. Incident se odigrao u centru Ĉoke, 5. jula 

2010. godine oko podneva, kada je posle svaĊe zbog tekstova na Stanojevićevom blogu, 

Pavlov napao blogera. Dve nedelje kasnije, pod pritiskom novinarskih udruţenja i javnosti, 

Opštinski odbor Demokratske stranke u Ĉoki, ĉiji je Pavlov ĉlan, zauzeo je stav da je on, 

takvim svojim ponašanjem, naneo štetu ugledu Demokratske stranke i da zbog toga nije više 

u mogućnosti da obavlja javne, niti stranaĉke funkcije u ime demokrata u Ĉoki. Ţiva Pavlov 

podneo je ostavku na sve javne i stranaĉke funkcije. Pored funkcije zamenika predsednika SO 

Ĉoka, Pavlov je bio i predsednik Izvršnog odbora Opštinskog odbora DS. Pavlov je izjavio da 

će njegov konflikt sa Stanojevićem, po prijavi policije, imati epilog pred Sudom za prekršaje, 

ali i da je on protiv Stanojevića podneo privatnu kriviĉnu tuţbu Osnovnom sudu u Kikindi, 

zbog omalovaţavanja i iznošenja neistina u svojim tekstovima. 

 

Ono što je posebno interesantno u vezi sa ovim sluĉajem, osim toga da, kao i u sluĉaju pretnji 

Draganu Marinkoviću iz Leskovca, i kod ovog napada povod, po svemu sudeći, leţi u 

objavljivanju bloga, jeste da su i Marinković i Stanojević novinari i tradicionalnih medija, a da 

iz navoda sa Stanojevićevog bloga – Jabberwocky u zemlji ĉuda (http://jabberwocky-

reloaded.blogspot.com/) proizilazi da on svoje polemiĉke tekstove, zbog pritisaka i 

autocenzure, nije mogao da objavljuje u lokalnom štampanom mediju u Kuli. Tako je ovaj 

sluĉaj i dodatna potvrda narastajuće autocenzure u srpskoj štampi, ali i toga da se novi mediji 

i demokratiĉnost i pritupaĉnost Interneta, u Srbiji sve više koriste kao alternativna platforma 

za širenje informacija koje, zbog rastuće autocenzure, ne uspevaju da stignu do javnosti kroz 

štampu, radio ili televiziju. Druga stvar koja zabrinjava, jeste što je policija u konkretnom 

sluĉaju podnela zahtev za pokretanje prekršajnog postupka zbog remećenja javnog reda i 

mira, iako iz opisa dogaĊaja koji su preneli mediji, proizilazi da se u konkretnom sluĉaju 

moguće radi i o nasilniĉkom ponašanju, koje je kriviĉno delo za koje se goni po sluţbenoj 

duţnosti. Naime, za najteţi oblik remećenja javnog reda i mira, kao prekršaja, zaprećena je 

novĉana kazna do 30.000 dinara ili kazna zatvora do 60 dana. Za nasilniĉko ponašanje, 

Kriviĉnim zakonikom, ako je pri izvršenju nanesena laka telesna povreda, uĉinilac se moţe 

kazniti zatvorskom kaznom u trajanju od šest meseci do pet godina. 

http://jabberwocky-reloaded.blogspot.com/
http://jabberwocky-reloaded.blogspot.com/


 
 

5 

1.3. Teofil Panĉić, kolumnista nedeljnika „Vreme“, napadnut je i pretuĉen metalnom 

šipkom 24. jula uveĉe u gradskom autobusu u Zemunu. Panĉić je primljen u bolnicu gde mu 

je konstatovana kontuzija lobanje i povrede na desnoj ruci. Policija je obavila razgovor sa 

Panĉićem i izvršila uviĊaj. Napad su izvršila dva muškarca koja su Panĉića izvesno vreme 

pratila i potom ušla za njim u autobus na stanici na Trgu Branka Radiĉevića u Zemunu. Na 

oĉigled putnika, napadaĉi su izvadili metalnu šipku i njom udarali Panĉića po glavi i telu. 

Nakon izvesnog vremena, napadaĉi su pobegli iz autobusa koji je još uvek stajao na stanici. U 

saopštenju policije se navodi da su Panĉića, kada je ulazio u autobus broj 83, oko 23.00, 

napale dve nepoznate osobe na autobuskom stajalištu u Ulici Glavnoj, ispred broja 42. 

„Napadaĉi, koji su iza Panĉića ušli u autobus pun putnika, poĉeli su da ga udaraju u predelu 

glave i desne ruke i nakon dvadesetak sekundi izašli iz autobusa, koji se i dalje nalazio na 

stajalištu“, navodi se u saopštenju. Nepoznate osobe su otrĉale Glavnom ulicom u pravcu 

pozorišta „Madlenijanum“, a na ploĉniku stajališta autobusa pronaĊena je metalna šipka. 

Policajci su odvezli Panĉića u Kliniĉko-bolniĉki centar Zemun, gde mu je ukazana lekarska 

pomoć i konstatovane lakše telesne povrede. U tekstu objavljenom u Vremenu, u broju od 29. 

jula, Panĉić je objasnio da je nakon nekoliko minuta ĉekanja ušao u autobus na Trgu Branka 

Radiĉevića, a da je i prethodno promenio nekoliko autobuskih linija iz pravca centra grada. 

Na stanici je bilo još nekoliko ljudi, a Panĉić nije primetio ništa neuobiĉajeno. Neposredno 

nakon što je ušao u autobus, primetio je da je još neko utrĉao za njim, i tada dva mladića sa 

kapuljaĉama preko glava poĉinju da ga vuku i udaraju, uglavnom po glavi, izmeĊu ostalog i 

metalnom šipkom, pokušavajući da ga obore na pod. Niko od putnika u autobusu nije 

reagovao, a napadaĉi, na kraju, istrĉavaju iz autobusa koji je još uvek stajao na stanici. 

Panĉiću koji je izašao iz autobusa za njima, prišli su vozaĉ, koji je na podu pronašao metalnu 

šipku, i još jedan mladić. Putnici su se razišli, na kraju je i autobus otišao, a da niko nije 

pozvao policiju, koja dolazi na lice mesta tek po Panĉićevom telefonskom pozivu. Napad na 

Panĉića najoštrije su osudili, izmeĊu ostalih, i predsednik Srbije Boris Tadić, Ministаrstvo 

kulture, ministar unutrašnjih poslova Ivica Daĉić, medijska i novinarska udruţenja. 

 

Mediji su do kraja meseca preneli da je beogradska policija privela dvadesetak mladića iz 

Zemuna, od ranije poznatih policiji po nasilniĉkom ponašanju, na informativni razgovor kako 

bi saznala identitet dvojice napadaĉa na kolumnistu nedeljnika „Vreme“ Teofila Panĉića. 

Ministar unutrašnjih poslova, Ivica Daĉić, saopštio je 3. avgusta agenciji Beta, da je policija 

uhapsila Danila Ţuţu (19) i Miloša Mladenovića (18) iz Beograda, koji se sumnjiĉe za fiziĉki 

napad na Teofila Panĉića, i odredila im zadrţavanje do 48 sati, posle ĉega će ih sprovesti 

istraţnom sudiji. Daĉić je rekao da je identitet osumnjiĉenih utvrĊen na osnovu DNK analize, 

pošto su na šipki kojom je Panĉić pretuĉen pronaĊeni tragovi DNK napadaĉa. On je dodao da 

je identitet poĉinilaca bilo teško utvrditi, jer su sigurnosne kamere na okolnim zgradama u 

Zemunu gde se dogodio incident, napadaĉe snimile samo s leĊa. Mediji su preneli i da su 



 
 

6 

uhapšeni mladići pripadnici jedne ekstremne podgrupe ultradesniĉarske organizacije Obraz. 

Ono što jedino moţe da raduje u ovom sluĉaju, jeste da je policija, za razliku od brojnih 

ranijih sluĉajeva napada na novinare koji su ostali nerazjašnjeni, identifikovala i privela 

napadaĉe posle manje od deset dana. Nakon okonĉanja istrage protiv Danila Ţuţe i Miloša 

Mladenovića, oni bi mogli biti optuţeni za kvalifikovani oblik nasilniĉkog ponašanja, za šta je 

zaprećena zatvorska kazna u trajanju od šest meseci do pet godina. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Dnevni list Danas, objavio je 17. jula 2010. godine izjavu direktora i glavnog i 

odgovornog urednika lista „Zrenjanin“, Dalibora Bubnjevića, da ovom regionalnom listu preti 

gašenje u sluĉaju da Apelacioni sud potvrdi prvostepenu presudu Višeg suda u Zrenjaninu, 

kojom je izdavaĉ lista obavezan da, zbog objavljenog ĉlanka o jednom ubistvu, na ime odštete 

porodici preminulog isplati 408.000 dinara. Sporna prvostepena presuda Višeg suda u 

Zrenjaninu doneta je po tuţbi u kojoj je bilo navedeno da je ovo glasilo 19. februara 2010. 

objavilo tekst koji sadrţi neistine u vezi pokojnika, ĉime je prouzrokovana nematerijalna šteta 

ĉlanovima njegove porodice. Viši sud u Zrenjaninu je presudio u korist tuţilaca, uz 

obrazloţenje da objavljene informacije o pokojniku i mogući razlozi njegovog ubistva ne 

potiĉu od drţavnog organa, odnosno da su u tekstu navedene kao „nezvaniĉna saznanja“. 

 

Autori ovog izveštaja nisu imali neposredan uvid u spise predmeta i presudu Višeg suda u 

Zrenjaninu, ali u sluĉaju da je sadrţaj obrazloţenja te presude u medijima verno prenet, 

ukazuju da, u srpskom pravu, poreklo informacije od drţavnog organa nigde nije predviĊeno 

kao uslov objavljivanja informacija koje mogu da povrede neĉije pravo ili interes. Naprotiv, 

Zakon o javnom informisanju predviĊa samo obavezu da se, pre objavljivanja informacija 

koje sadrţe podatke o odreĊenom dogaĊaju, pojavi ili liĉnosti, njihovo poreklo, istinitost i 

potpunost proveri sa paţnjom primerenom okolnostima. Paţnja primerena okolnostima 

nikako ne moţe biti tumaĉena na taj naĉin da insistira iskljuĉivo na objavljivanju informacije 

potvrĊenih zvaniĉno od drţavnog organa. Naprotiv, Zakon ĉak izriĉito predviĊa da se u 

javnim glasilima slobodno objavljuju ideje, informacije i mišljenja o pojavama, dogaĊajima i 

liĉnostima o kojima javnost ima opravdani interes da zna, bez obzira na naĉin na koji je 

informacija pribavljena. 

 

2.2. Apelacioni sud u Beogradu poĉeo je 5. jula razmatranje ţalbe Prvog osnovnog 

tuţilaštva na odbacivanje optuţnice protiv šestorice navijaĉa Partizana zbog ugroţavanja 

sigurnosti novinarke TV B92 Brankice Stanković i nasilniĉkog ponašanja. Podsetimo, Prvi 

osnovni sud je 22. aprila odbacio optuţnicu i oslobodio navijaĉe optuţbe za ugroţavanje 



 
 

7 

sigurnosti Brankice Stanković na utakmici Partizan – Šahtjor, 16. decembra 2009. godine. 

Obrazlaţući odluku kojom je veće, kojem je predsedavala, odbacilo optuţnicu protiv šestorice 

navijaĉa „Partizana“ zbog pretnji upućenih novinarki B92 Brankici Stanković, sudija Jelena 

Milinović, izmeĊu ostalog, navodi da je „tuţilac u optuţnici morao da opiše i napiše šta znaĉe 

reĉi: - Proći ćeš kao Ćuruvija“. U obrazloţenju, otkucanom na 25 strana, sudija Milinović, 

takoĊe navodi i da „javni tuţilac ne opisuje zašto konkretnu oštećenu smatra licem koje 

obavlja poslove od javnog znaĉaja“. Sudsko veće ocenilo je da je skandiranje novinarki B92 da 

će proći kao Ćuruvija „oĉigledna metafora koja bi verovatno nešto trebalo da znaĉi, ali da sud 

ne sme sam da zakljuĉuje na osnovu nekakvih, eventualnih, liĉnih saznanja ĉlanova veća, već 

da tuţilac mora da navede i opiše u optuţnici šta to znaĉi“. Prvo osnovno tuţilaštvo u svojoj 

ţalbi traţi da se ponovi glavni pretres pred novim sudskim većem, a kao razlog navodi 

pogrešno utvrĊene ĉinjenice iz optuţnice, kao i to da je rešenje o odbacivanju optuţnice bilo 

doneto bez zasedanja sudskog veća, pa je „odluka samo objavljena kao da je ranije već 

doneta“. Odbaĉena optuţnica teretila je ĉetvoricu navijaĉa za „ugroţavanje sigurnosti“ i još 

dvojicu za „nasilniĉko ponašanje“.  

 

Iako je bilo najavljeno da će sud po ţalbi Prvog osnovnog tuţilaštva odluku doneti „narednih 

dana“, ona do kraja jula nije objavljena. Ipak, 4. avgusta, pre završetka rada na ovom 

izveštaju, saopšteno je da je Apelacioni sud ukinuo rešenje kojim je odbaĉena optuţnica i 

predmet vraćen sudu na dalje postupanje. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĊena je jednim delom i kroz 

odeljak o slobodi izraţavanja.  

 

1.2. Ustavni sud je, na sednici odrţanoj 22. jula, odluĉivao o ustavnosti Zakona o 

izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju usvojenog 31. avgusta prošle godine. 

Podsetimo, predlog za ocenu ustavnosti ovog Zakona, ţestoko kritikovanog u struĉnoj 

javnosti, podneo je zaštitnik graĊana Saša Janković, a mimo ovog predloga, za pokretanje 

postupka povodom istog Zakona podnete su još tri inicijative. Iz saopštenja na sajtu Ustavnog 

suda Srbije, od 22. jula 2010, proizilazi da je Sud utvrdio da veći deo odredbi ovog Zakona 



 
 

8 

nije u saglasnosti sa Ustavom i potvrĊenim meĊunarodnim ugovorima. Odluka Ustavnog 

suda Srbije do zakljuĉenja ovog Izveštaja nije objavljena u Sluţbenom glasniku Srbije. 

 

Prvo, Ustavni sud je našao da je odredba koja propisuje da javno glasilo moţe osnovati samo 

domaće pravno lice, a ne i fiziĉko lice ili strano pravno lice, nesaglasna sa odredbom ĉlana 50. 

Ustava koja utvrĊuje slobodu svakoga da bez odobrenja, na naĉin predviĊen zakonom, osniva 

novine i druga sredstva javnog obaveštavanja, te da je nesaglasna i sa odredbama ĉlanova 10. 

i 14. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda i ĉlana 19. 

MeĊunarodnog pakta o graĊanskim i politiĉkim pravima.  

 

Dalje, Ustavni sud je našao da su odredbe koje nalaţu obaveze javnom tuţiocu i sudu, u vidu 

odreĊivanja mera koje ti organi imaju preduzeti u postupku za privredni prestup, nesaglasne 

sa odredbama ĉl. 4, 142. i 156. Ustava koje utvrĊuju da je pravni poredak jedinstven, da 

ureĊenje vlasti poĉiva na podeli vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudsku, da je sudska vlast 

nezavisna, da su sudovi samostalni i nezavisni u svom radu, da je javno tuţilaštvo samostalni 

drţavni organ koji goni uĉinioce kriviĉnih i drugih kaţnjivih dela. Ustavni sud je, imajući u 

vidu da je sistem odnosa u oblasti privrednih prestupa već ureĊen Zakonom o privrednim 

prestupima, našao da propisivanje drugaĉijih pravila postupka u toj oblasti kaznenog prava, 

ima za posledicu povredu principa jedinstva pravnog poretka kao i naĉela jednakosti pred 

zakonom zajemĉenog ĉlanom 21. Ustava. Podsećanja radi, Ustavni sud ovde misli na odredbe 

Zakona kojima se javnom tuţiocu nalaţe da traţi izricanje mere privremene obustave 

delatnosti izdavanja javnog glasila u sluĉaju izdavanja javnog glasila koje nije upisano u 

Registar, odnosno odredbe kojima se postupajućem sudu nalaţe da u roku od 12 sati od 

podnošenja predloga javnog tuţioca izrekne osnivaĉu javnog glasila meru privremene 

obustave delatnosti izdavanja javnog glasila i pre pravosnaţnog okonĉanja postupka, kao i 

odredbe kojom se postupajućem sudu nalaţe da uz novĉanu kaznu za privredni prestup 

obavezno izriĉe i zaštitnu meru zabrane obavljanja delatnosti izdavanja javnih glasila. 

Ustavni sud je našao i da je, propisivanjem obaveze izricanja mere privremene obustave 

delatnosti izdavanja javnog glasila za sluĉaj neupisivanja u Registar javnih glasila, upisivanje 

u Registar dobilo karakter konstitutivnog elementa postupka osnivanja javnog glasila što je 

nesaglasno odredbi ĉlana 50. Ustava, kao i odredbama ĉlana 10. Evropske konvencije i ĉlana 

19. MeĊunarodnog pakta.  

 

Pored toga, Ustavni sud je našao i da su odredbe koje propisuju sankcije za privredne 

prestupe i prekršaje u vidu novĉanih kazni za osnivaĉa, odgovorno lice u osnivaĉu i 

odgovornog urednika javnog glasila, kao i odredbe koje propisuju obavezu suda da izrekne 

zaštitnu meru zabrane obavljanja delatnosti izdavanja javnih glasila odnosno obavezu da 



 
 

9 

izrekne uslovnu osudu, u nesaglasnosti sa naĉelima jedinstva pravnog poretka, jednakosti 

svih pred Ustavom i zakonom, naĉelom podele vlasti i nezavisnosti sudstva, zajemĉenom 

slobodom medija i zajemĉenim pravom na pravnu sigurnost u kaznenom pravu, kao i da su 

propisanim sankcijama povreĊena i ustavna naĉela iz ĉlana 20. Ustava koja odreĊuju uslove 

odnosno granice za zakonsko ograniĉavanje ljudskih i manjinskih prava i sloboda, kakvi su 

inaĉe, sadrţani i u odredbama ĉlana 10. Evropske konvencije. Na ovaj naĉin, Sud je zapravo 

potvrdio kritiku da su Zakonom uvedene novĉane kazne previsoke, odnosno da su 

nesrazmerne svrsi ograniĉenja koja je, u meri u kojoj jeste legitimna, mogla biti postignuta 

manjim zadiranjem u suštinu prava na slobodu izraţavanja. 

 

Sud je odbio predlog i nije prihvatio inicijative u odnosu na odredbe Zakona koje propisuju 

da se javno glasilo upisuje u Registar javnih glasila; koje propisuju zabranu za osnivaĉa da 

raspolaţe pravom na javno glasilo ili pravom na izdavanje javnog glasila i ništavost takvog 

ugovora; koje propisuju zabranu da se, do isteka jedne godine od dana kad je javno glasilo 

prestalo da postoji, ili je prestalo njegovo štampanje ili izdavanje, pod istim ili sliĉnim 

imenom osnuje novo javno glasilo; koje propisuju da Registar javnih glasila vodi Agencija za 

privredne registre; propisuju obaveze te Agencije prema Ministarstvu kulture, kao i obaveze 

koje se tiĉu dostavljanja podataka Ministarstvu kulture o osnivaĉima javnih glasila u 

postupku prinudne naplate, jer je ocenio da ne sadrţe povredu prava zajemĉenih Ustavom i 

potvrĊenim meĊunarodnim ugovorima.  

 

U delu u kome su inicijative za pokretanje postupka išle dalje od predloga za ocenu ustavnosti 

zaštitnika graĊana, Sud je prihvatio inicijativu i pokrenuo postupak za ocenjivanje ustavnosti 

odredbi koje propisuju da ministar kulture bliţe ureĊuje naĉin voĊenja registra javnih glasila, 

kao i obaveze osnivaĉa javnih glasila da podnesu prijave za upis u Registar, jer je ocenio da se 

osnovano postavlja pitanje saglasnosti ovlašćenja datog ministru sa Ustavom.  

 

Pravna posledica ovakve odluke Ustavnog suda jeste da će odredbe Zakona o izmenama i 

dopunama Zakona o javnom informisanju iz 2009. godine, koje su ocenjene neustavnim, 

prestati da vaţe danom objavljivanja odluke u Sluţbenom glasniku Republike Srbije. 

 

Iako je odluku Ustavnog suda moguće ceniti i kao veliki demokratski pomak i znaĉajno 

dostignuće na polju zaštite prava na slobodu izraţavanja u Srbiji, iza nje ostaje gorak ukus. 

Osnovano se, naime, postavlja pitanje zašto je ovakav Zakon uopšte morao biti donet, kada je 

od samog njegovog usvajanja svima bilo jasno da je neustavan. Da paradoks bude još veći, 

odredbe ovog Zakona, osim što je uveden Registar javnih glasila, u praksi i nisu zaţivele. 

Jedine njegove posledice su izgubljena godina za srpsku medijsku scenu u dokazivanju 



 
 

10 

njegove oĉigledne neustavnosti i narasla autocenzura u strahu od njegove eventualne 

primene. 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1.  Implementacija Zakona o radiodifuziji biće obraĊena u ovom izveštaju u jednom delu 

i kroz odeljak koji se bavi monitoringom rada nadleţnog regulatornog tela, Republiĉke 

radiodifuzne agencije. 

 

2.2. Savet Republiĉke radiodifuzne agencije saopštio je 12. jula, da je razmatrajući godišnji 

obraĉun za proteklu godinu utvrdio da su ukupno ostvareni prihodi Agencije veći od 

ostvarenih rashoda. Savet je, navodi se u saopštenju, na ime ostvarene razlike uplatio 139 

miliona dinara u budţet Republike Srbije. Razlika sredstava će, kako se navodi, shodno 

Zakonu o radiodifuziji, biti rasporeĊena na jednake delove, za unapreĊenje i razvoj kulture, 

zdravstva, prosvete i socijalne zaštite.   

 

Prihod Republiĉke radiodifuzne agencije ĉine sredstva ostvarena od naknade koju emiteri 

plaćaju za dozvole za emitovanje programa. U sluĉaju da Agencija ne ostvari planirani prihod 

iz tog izvora, Zakon o radiodifuziji predviĊa da se nedostajuća sredstva obezbeĊuju iz budţeta 

Republike Srbije. U skladu sa ĉlanom 34. stav 7. Zakona, ukoliko su ukupno ostvareni prihodi 

od naknade koji plaćaju emiteri veći od rashoda Agencije, razlika se uplaćuje na raĉun 

budţeta Republike Srbije i rasporeĊuje na jednake delove, za unapreĊenje i razvoj kulture, 

zdravstva, prosvete i socijalne zaštite. Smisao ove odredbe nije, meĊutim, propisivanje 

obaveze za Republiĉku radiodifuznu agenciju da iz godine u godinu donosi finansijske 

planove koji predviĊaju enormno više prihode od rashoda. Naprotiv, namera zakonodavca pri 

propisivanju obaveze plaćanja naknade za emitovanje, bila je da se iz tog izvora pokriju 

troškovi regulacije, to jest da se na taj naĉin obezbedi finasijska nezavisnost Agencije od 

izvršne vlasti. Suprotno ovakvoj nameri zakonodavca i suprotno naĉelima regulisanja odnosa 

u ovoj oblasti, utvrĊenim Zakonom o radiodifuziji, kojima se insistira na razvoju i 

podsticajima stvaralaštva u oblasti radija i televizije u Srbiji, RRA odrţavanjem naknada na 

nerazumno visokom nivou zapravo finansijski opstruira rad medija. Sve ankete raĊene meĊu 

medijskim profesionalcima u Srbiji, ukazuju da oni kao najozbiljniji teret i prepreku 

finansijskoj samoodrţivosti medijskog sektora prepoznaju previsoke naknade za emitovanje 

programa i previsoke naknade kolektivnih organizacija za zaštitu autorskog i srodnih prava. 

U kojoj meri su ove naknade previsoke svedoĉi i ĉinjenica da u periodu najteţe krize u 

medijskom sektoru, kada već treću uzastopnu godinu prihodi medija od oglašavanja padaju 

za po bar 20% na godišnjem nivou, RRA iz naknada koje naplaćuje od emitera i dalje preliva 



 
 

11 

milionske iznose u budţet, a pojedine kolektivne organizacije ponosno objavljuju da su 

vlasnicima prava koja štite podelila za ĉetvrtinu novca više nego lane. Zato odluka RRA da 

prenese višak naplaćenih sredstava u budţet, iako na prvi pogled u skladu sa Zakonom, 

makar u meri da RRA razliku npr. ne bi smela da podeli kao bonuse svojim zaposlenima ili 

ĉlanovima Saveta, zapravo je sa njim duboko u raskoraku, jer moţe da ukazuje da Savetu 

RRA cilj regulacije zapravo nije da obezbedi zadovoljavanje potreba graĊana za kvalitetnim 

medijskim sadrţajima, već da na uštrb takvih potreba graĊana, medije dodatno oporezuje 

zarad punjenja budţeta. 

 

2.3. Mediji su poĉetkom jula preneli da je Aleksandar Tijanić ponovo izabran za direktora 

RTS-a. Navedeno je i da je za Tijanića glasalo sedam, a da su protiv bila dva ĉlana Upravnog 

odbora javnog servisa. Tijanić je na funkciji već šest godina, a prema izjavi koju je dao 

Tanjugu, rezultat od 7 glasova u Upravnom odboru za njegov izbor, obavezuje ga da izdrţi i 

naredne ĉetiri godine u nadi da će, kako kaţe, opravdati poverenja gledalaca. 

 

Izbor generalnog direktora Radiodifuzne ustanove Srbije je, u skladu sa Zakonom o 

radiodifuziji, u okviru nadleţnosti Upravnog odbora ustanove, koji ima 9 ĉlanova. Ĉlanove 

Upravnog odbora imenuje i razrešava Republiĉka radiodifuzna agencija, iz redova novinara i 

afirmisanih struĉnjaka za medije, menadţment, pravo i finansije, kao i drugih uglednih 

liĉnosti. Ĉlanovi Upravnog odbora ne mogu biti poslanici, ĉlanovi Saveta RRA, ĉlanovi 

republiĉke ili pokrajinske Vlade, niti imenovana ili postavljena lica u organima izvršne vlasti 

ili republiĉkim, odnosno pokrajinskim organima, kao ni funkcioneri politiĉkih stranaka. 

Zakon izriĉito predviĊa da Upravni odbor imenuje i razrešava generalnog direktora 

Radiodifuzne ustanove Srbije dvotrećinskom većinom od ukupnog broja ĉlanova, pri ĉemu 

odluku o imenovanju donosi nakon sprovedenog javnog konkursa. Interesantno je, ali i 

krajnje problematiĉno, da punih mesec dana od izbora, kome jeste prethodio javni konkurs, 

obrazloţena odluka Upravnog odbora o ponovnom imenovanju Tijanića i razlozima koji su 

ĉlanove odbora rukovodili prilikom donošenja takve odluke, nisu objavljeni. Po saznanjima 

autora ovog izveštaja, obrazloţenu odluku o izboru Aleksandra Tijanića nisu dobili ni drugi 

kandidati koji su se prijavili na javni konkurs, a koje Upravni odbor nije izabrao. Dodatno, 

ruţnu sliku o netransparentnosti u radu Upravnog odbora javnog servisa, upotpunjuje i 

ĉinjenica da se izveštaji ili zapisnici sa njegovih sednica već godinu i po dana ne postavljaju 

na Internet prezentaciji RTS-a, odnosno da je poslednja sednica Upravnog odbora sa koje je 

zapisnik dostupan javnosti, odrţana još 26. januara prošle godine.  

  

 

 



 
 

12 

3.  Zakon o zaštiti konkurencije 

 

U odsustvu posebnog zakona o medijskoj koncentraciji, mimo pravila koja se odnose na 

elektronske medije i unakrsno medijsko vlasništvo koja su sadrţana u Zakonu o radiodifuziji, 

u periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, imali smo dva sluĉaja u kojima je, u odnosu na 

preuzimanja i fuzije u medijskom sektoru,  primenjen opšti Zakon o zaštiti konkurencije koji 

sadrţi pravila koja se tiĉu koncentracija nevezano za sektor u kome se one dešavaju.  

 

Prvi sluĉaj odnosi se na kreiranje zajedniĉke kompanije Ringier Axel Springer Media AG sa 

sedištem u Švajcarskoj, u okviru koje su švajcarski Ringier AG i nemaĉki Axel Springer AG, 

objedinili svoje investicije u Istoĉnoj Evropi. Axel Springer je u novu kompaniju uneo svoje 

operacije u Poljskoj, Ĉeškoj i MaĊarskoj, a Ringier svoje u Srbiji, Slovaĉkoj, Ĉeškoj i 

MaĊarskoj. Vest, kao i informaciju da je transakciju, izmeĊu ostalih, odobrila i Komisija za 

zaštitu konkurencije Republike Srbije, našavši da ona neće ograniĉiti ovdašnju konkurenciju, 

preneo je Blic, najtiraţniji dnevni list nove Ringier Axel Springer Media grupe u Srbiji. 

 

Istovremeno, povodom problematiĉnog preuzimanja Novosti, oglasila se i Komisija za zaštitu 

konkurencije Republike Srbije. O ovom sluĉaju smo pisali u našim prethodnim izveštajima, 

gde smo preneli i izjavu ministra unutrašnjih poslova Srbije Ivice Daĉića da je policija po 

nalogu tuţilaštva pokrenula istragu u vezi privatizacije ove medijske kuće, kao i saopštenje 

nemaĉke WAZ medijske grupe da je preuzela austrijsku kompaniju Ardos Holding GmbH, 

koja je jedan od akcionara Novosti, kao jedan od mehanizama kroz koji namerava da proda 

svoje uĉešće u Novostima i tako ostvari najavljeni izlazak sa srpskog trţišta. Komisija se 

naime, u polemiku izmeĊu poslovodstva Novosti i WAZ-a o tome da li se njeno ćutanje po 

zahtevu WAZ-a za preuzimanje Novosti iz januara 2010. godine moţe smatrati odobrenjem 

koncentracije, ukljuĉila kroz izjavu svoje predsednice, Dijane Marković Bajalović, koja je za 

Betu potvrdila da je WAZ obavešten od strane Komisije da koncentracija nije odobrena. 

WAZ, naime, u Srbiji ima uĉešće i u beogradskoj Politici, kao i u novosadskom Dnevniku, a 

iskljuĉivi je vlasnik i distributivne mreţe Štampa sistem. WAZ je prethodno tvrdio da je u 

januaru 2010. godine, nakon stupanja na snagu novog Zakona o zaštiti konkurencije, podneo 

novi zahtev za odobrenje koncentracije, te praktiĉno odustao od zahteva podnetog po starom 

Zakonu u septembru prošle godine. Iz te ĉinjenice, WAZ je izvlaĉio zakljuĉak da je 

propuštanjem Komisije da o zahtevu iz januara odluĉi u roku od ĉetiri meseca, koncentracija 

zapravo prećutno odobrena, što novim Zakonom zaista i jeste predviĊeno. Iz izjave Dijane 

Marković Bajalović, meĊutim proizilazi, da je stav Komisije da se u ovom sluĉaju sve vreme 

radi o istom postupku, pokrenutom septembra 2009. godine po starom Zakonu o zaštiti 



 
 

13 

konkurencije, koji se, u skladu sa prelaznim i završnim odredbama novog Zakona, ima i 

završiti po istom zakonu po kojem je i zapoĉet. 

 

Ne ulazeći u tumaĉenje toga ko je u konkretnom sluĉaju u pravu, WAZ sa jedne, ili 

poslovodstvo Novosti i Komisija za zaštitu konkurencije sa druge strane, podsetićemo da su 

upravo predstavnici izdavaĉa najvećih štampanih medija svojevremeno bili najozbiljniji 

kritiĉari usvajanja Zakona o medijskoj koncentraciji. U odsustvu posebnih pravila koja 

regulišu objedinjavanje vlasništva štampanih medija, koja u odnosu na elektronske medije 

postoje u Zakonu o radiodifuziji i koja su dosta restriktivnija od opštih pravila Zakona o 

zaštiti konkurencije, danas u Srbiji realno imamo situaciju u kojoj je trţište štampanih medija 

u odreĊenoj meri konsolidovano, za razliku od trţišta elektronskih medija, koje realno 

karakteriše preveliki broj medija i preveliki broj vlasnika medija. Polazeći od ĉinjenice da 

koncentracija i u medijskom sektoru, kao i u bilo kom drugom, ima i pozitivne, a ne samo 

negativne aspekte, konsolidacija trţišta elektronskih medija svakako je jedno od pitanja koje 

zahteva ozbiljno razmatranje u budućnosti.  

 

 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije nije 

raspravljala ni o jednom zakonu koji bi bio od posebnog znaĉaja za medijski sektor. Objavljen 

je, meĊutim, srpski prevod Medijske studije, na ĉijoj su izradi radili eksperti koje je 

angaţovala Evropska komisija, a koja bi trebalo da predstavlja osnov za izradu Medijske 

strategije, te poslediĉno i za zakonske izmene koje bi trebalo da obuhvate ĉitav niz propisa, 

ukljuĉujući i Zakon o javnom informisanju, Zakon o radiodifuziji, Zakon o lokalnoj 

samoupravi, Zakon o glavnom gradu i Zakon o nacionalnim savetima nacionalnih manjina, te 

da dovedu do ciljane reorganizacije i reforme srpske medijske scene. Stoga ćemo se u ovom 

izveštaju pozabaviti nekim od preporuka koje su u Medijskoj studiji sadrţane. 

 

Medijska studija svoje preporuke deli u šest grupa koje se odnose na: 

 lokalne, opštinske i regionalne radio i televizijske stanice i za lokalne štampane medije 

 nacionalnu radiodifuziju u Srbiji 

 regulatorna tela – Republiĉku radiodifuznu agenciju, Republiĉku agenciju za 

telekomunikacije i Savet za štampu 

 digitalizaciju  



 
 

14 

 medijski sadrţaj (ova grupa preporuka bavi se pitanjima distribucije programa 

elektronskih medija, zaštitom intelektualne svojine i unapreĊenjem medijske pismenosti) 

 podršku medijima. 

 

Najinteresantnije preporuke svakako su one koje predviĊaju kreiranje novog modela 

regionalne radiodifuzije u Srbiji, koja bi bila zasnovana na regionalnim javnim servisima.  

 

Autori studije predlaţu da ministarstvo kulture definiše 10 do 15 regiona, u kojima bi se u 

svakom formirao Programski savet od 17 do 21 ĉlanova, koji bi birali Upravne odbore novih 

regionalnih javnih servisa. Upravni odbori koji bi imali 7 do 9 ĉlanova, nakon ovoga bi, 

putem javnog konkursa, birali izvršne direktore i glavne urednike regionalnih javnih servisa, 

koji bi imali sva ureĊivaĉka i finasijska ovlašćenja i odgovornosti. Svaki regionalni javni servis 

bio bi osnovan kao samostalno i nezavisno pravno lice, koje bi preuzelo opremu i osoblje 

regionalnih i lokalnih emitera u vlasništvu opština. Preporuka je da se privatnim radio i TV 

stanicama takoĊe ponudi da prenesu opremu i osoblje u regionalni javni radiodifuzni servis, 

ili da nastave emitovanje programa do  isteka njihove dozvole za emitovanje. Regionalni javni 

servisi finansirali bi se iz pretplate preko sadašnje pretplate RTS-a i ne bi imali svoje 

nezavisne frekvencije, već bi emitovali na frekvencijama RTS-a u periodima koji bi bili 

utvrĊeni kroz mehanizme kolektivnog ugovaranja mreţe regionalnih javnih servisa sa jedne i 

RTS-a sa druge strane. Preporukama se ostavlja prostor da u jednom trenutku, regionalni 

emiteri prošire broj sati regionalog emitovanja, odnosno da ustanove zajedniĉki nacionalni 

kanal regionalnih javnih servisa, ukoliko se za to steknu potreba, finansijski i politiĉki uslovi. 

Jedna od preporuka je i da se Radio televizija Vojvodine reorganizuje kao regionalni emiter 

javnog servisa, koji bi umesto svoja sadašnja dva televizijska kanala,  program emitovao samo 

u slotovima na kanalima RTS-a.  

 

U odnosu na nacionalne komercijalne emitere, preporuĉeno je da se iz pretplate preko 

pretplate za RTS, kreira fond za njihovu produkciju programa koji po svojoj suštini 

predstavljaju sadrţaje koji se obiĉno vezuju za javni servis (na primer za istraţivaĉko 

novinarstvo, dokumentarne sadrţaje, itd.).  TakoĊe je preporuĉeno i da se pri obnavljanju 

dozvola, nakon njihovog isteka, sada postojeći broj od šest nacionalnih dozvola na pet 

televizijskih mreţa, smanji na samo dve dozvole. Pri navedenom bi se na konkursu za 

obnavljanje dozvola ponuĊeni sadrţaj programa vrednovao kao vaţniji od potencijalnog 

prihoda koji bi drţava mogla ostvariti kroz naknade za frekvencije.  

 

Poseban set preporuka odnosi se na prikupljanje radio televizijske pretplate. Preporuĉuje se 

uspostavljanje novog sistema naplate, izmeĊu ostalog i formiranje posebnog preduzeća, kako 



 
 

15 

bi se minimizirao gubitak na troškovima naplate i maksimizirala efikasnost prikupljanja 

pretplate. Preporuĉuje se i znaĉajno povećanje pretplate, i to od oko 50%, kako bi se iz nje, 

pored RTS-a, finansirali i regionalni emiteri javnog servisa, ukljuĉujući i RTV, njihova 

produkcija programa za RTS, regionalno emitovanje stanica civilnog sektora, programi 

manjinskih medija i produkcija programa javnog servisa od strane komercijalnih medija.  

 

Već 7. jula, više nevladinih organizacija okupljenih u GraĊansku Vojvodinu, objavile su 

saopštenje kojim su se oštro usprotivile preporuci da se Javni servis Vojvodine praktiĉno 

ukine, odnosno da se „svede na jednu od desetak regionalnih radio-televizija koje će 

funkcionisati u sistemu RTS“, kako se navodi u saopštenju. GraĊanska Vojvodina u 

saopštenju istiĉe da nije zadovoljna trenutnim stanjem na RTV, te da smatra da ova medijska 

kuća mora uloţiti ogroman napor kako bi se transformisala u moderan javni servis koji će 

raditi u interesu svih graĊana Vojvodine i bez uticaja politiĉkih stranaka, ali da se, sa druge 

strane, njenim svoĊenjem na „prozor“ na RTS-u, bez sopstvenih kanala emitovanja, ozbiljno 

ugroţavaju prava graĊana Vojvodine na informisanje, a pogotovo prava pripadnika 

nacionalnih manjina. GraĊansku Vojvodinu ĉine Nezavisno društvo novinara Vojvodine, 

Centar za regionalizam (Novi Sad), Centar za razvoj civilnog društva (Zrenjanin), Helsinški 

odbor za ljudska prava u Srbiji (Beograd - Novi Sad), GraĊanski fond Panonija (Novi Sad), 

Otvoreni licej (Sombor), Zelena mreţa Vojvodine i GraĊanska akcija (Panĉevo). Komentara 

studije iz drugih izvora tokom perioda na koji se ovaj izveštaj odnosi, nije bilo, ali se se oni 

svakako mogu oĉekivati sa poĉetkom javne rasprave i organizacijom serije najavljenih 

okruglih stolova.  

 

Ono što se već sada moţe zakljuĉiti o datim preporukama, jeste da njihova implementacija 

podrazumeva naplatu pretplate na nivou od 100% (u ovom trenutku pretplata se naplaćuje 

jedva sa nekih 50%), praćenu njenim poskupljenjem za oko 50%. Istovremeno, iako 

efikasnost u naplati pretplate sama po sebi nije sporna, studija ne sadrţi preporuke koje bi 

išle u pravcu ograniĉavanja prava RTS-a da se finansira i iz komercijalnih izvora. Studija, s 

druge strane, ispravno prepoznaje problem koji je u Srbiji kreiran izdavanjem nerazumno 

velikog broja dozvola za emitovanje, ali ne preporuĉuje stimulativne mere kojima bi drţava 

mogla da podstakne konsolidaciju medijskog trţišta. Lokalnim i regionalnim komercijalnim 

emiterima preporuĉuje se ili da prenesu opremu i osoblje u regionalni javni radiodifuzni 

servis i da se praktiĉno utope u njega, ili da nastave emitovanje programa do  isteka njihove 

dozvole za emitovanje, bez mogućnosti za obnavljanje dozvole. Ovakvom rešenju kroz 

preporuke nije predloţena nijedna alternativa, recimo kroz preporuĉivanje podsticaja za 

fuzije lokalnih emitera, a kako bi se kroz njih, bez favorizovanja još neprivatizovanih 

opštinskih medija, ostvarila veća regionalna pokrivanja nego što je to danas sluĉaj. Pristup 

većem trţištu, manja konkurencija, manji troškovi, podrška iz opštinskih budţeta svih 



 
 

16 

opština u regionu, koji bi se na taj naĉin postigli, nisu opcije koje su u dovoljnoj meri 

razmatrane u Studiji. TakoĊe, ĉini se da su prostor i podrška koju Studija daje stanicama 

civilnog sektora, nesrazmerni zastupljenosti ovakvih emitera na medijskoj sceni Srbije, 

posebno po pitanju televizije, budući da televizija civilnog sektora u Srbiji nema, ili ih gotovo 

nema. Zato bi pre valjalo razmišljati o tome da se regionalne frekvencije, namenjene 

preporukama uz studiju za televizije civilnog sektora, prenamene komercijalnim emiterima 

kojih ima, ĉije bi gašenje moglo prozrokovati ozbiljnu štetu po medijsku scenu.  

 

TakoĊe, ĉini se da ovako ozbiljna zahvatanja u srţ medijskog sistema, nameću neophodnost 

da se ostvaruju postepeno i stalno preispituju kroz pilot projekte. Ako je mišljenje autora 

studije da se interesi boljeg informisanja graĊana o stvarima od regionalnog interesa mogu 

ostvariti kroz regionalne javne servise koji ne bi imali sopstvene frekvencije, već bi emitovali 

u programskim prozorima u okviru postojećih kanala RTS-a, moţda bi valjalo razmotriti 

mogućnost da se takav koncept kroz pilot projekat ispita u jednom regionu, ili u manjem 

broju regiona, pre nego što bi se prihvatio za ĉitavu Srbiju. Testiranje bilo kog rešenja kroz 

pilot projekte, svakako ne bi smela biti opcija koja se unapred odbacuje. U suprotnom, ako se 

ispostavi da smo ponovo kao društvo doneli pogrešnu odluku, šteta bi bila nenadoknadiva.  

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŢAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA) 

 

1.1. RRA saopštila je 13. jula kako je, u cilju efikasnijeg suzbijanja radio-piraterije, 

tuţilaštvu za visokotehnološki kriminal podnela 50 kriviĉnih prijava protiv radio-stanica koje 

neovlašćeno emituju program i nalaze se u proceduri zatvaranja. U saopštenju se navodi da je 

reĉ o redovnoj aktivnosti RRA u iskljuĉivanju nelegalnih radio i TV stanica, u koju je 

ukljuĉeno i tuţilaštvo za visokotehnološki kriminal, imajući u vidu da ono raspolaţe 

efikasnijim zakonskim ovlašćenjima za suzbijanje ove vrste dela. Najavljeno je da će se takva 

praksa nastaviti i ubuduće i to tako što će RRA u saradnji sa Republiĉkom agencijom za 

telekomunikacije identifikovati prekršioce, a zatim podatke o tome predavati tuţilaštvu za 

visokotehnološki kriminal. 

 



 
 

17 

Iako svaka  mera koja bi bila preduzeta protiv radio-piraterije, u trenutku kada radio-

piraterija predstavlja ozbiljnu pretnju opstanku komercijalne radiodifuzije u Srbiji, jeste za 

pohvalu, iz saopštenja se ne vidi kakva oĉekivanja  RRA ima od tuţilaštva za visokotehnološki 

kriminal, niti kako bi ovo tuţilaštvo moglo da postupi po podnetim prijavama. Naime, 

Zakonom o organizaciji i nadleţnosti drţavnih organa za borbu protiv visokotehnološkog 

kriminala, kojim je ovo tuţilaštvo osnovano kao posebno odeljenje za borbu protiv 

visokotehniĉkog kriminala u  sastavu Višeg javnog tuţilaštva u Beogradu, jasno je utvrĊena 

njegova nadleţnost. Posebno tuţilaštvo nadleţno je da postupa u predmetima kriviĉnih dela 

protiv bezbednosti raĉunarskih podataka, kriviĉnih dela protiv intelektualne svojine, 

imovine, privrede i pravnog saobraćaja, kod kojih se kao objekat ili sredstvo izvršenja 

kriviĉnih dela javljaju raĉunari, raĉunarski sistemi, raĉunarske mreţe i raĉunarski podaci kao 

i njihovi proizvodi u materijalnom ili elektronskom obliku. Pod proizvodima u elektronskom 

obliku posebno se podrazumevaju raĉunarski programi i autorska dela koja se mogu 

upotrebiti u elektronskom obliku. Dodatno, Posebno tuţilaštvo nadleţno je da postupa u 

predmetima kriviĉnih dela protiv sloboda i prava ĉoveka i graĊanina, polne slobode, javnog 

reda i mira i ustavnog ureĊenja i bezbednosti Republike Srbije, koja se zbog naĉina izvršenja 

ili upotrebljenih sredstava mogu smatrati kriviĉnim delima visokotehnološkog kriminala. 

Većina kriviĉnih dela koja bi se uopšte mogla vršiti radio-piraterijom, uglavnom nemaju ni za 

svoj objekat, niti kao svoje sredstvo izvršenja, raĉunare, raĉunarske sisteme, raĉunarske 

mreţe i raĉunarske podatke, odnosno makar ih nemaju neposredno. Svojevremeno je ANEM 

predlagao ministarstvu unutrašnjih poslova da policija, koristeći informacije kojima 

raspolaţe Republiĉka agencija za telekomunikacije, protiv radio pirata redovnim tuţilaštvima 

podnosi kriviĉne prijave za kriviĉna dela spreĉavanje emitovanja programa iz ĉlana 149. stav 

2. Kriviĉnog zakonika, posebno u sluĉajevima kad pirati emitovanjem proizvode štetne 

smetnje emitovanju legalnih emitera, odnosno za neovlašćeno bavljenje odreĊenom 

delatnošću iz ĉlana 353. Kriviĉnog zakonika. Prema saznanjima autora ovog Izvešaja, po 

ovom predlogu ANEM-a se postupa i ima rezultata. Ostaje da se vidi da li će i inicijativa 

Radiodifuzne agencije biti uspešna, odnosno kako će Posebno tuţilaštvo za borbu protiv 

visokotehniĉkog kriminala po podnetim prijavama postupati. 

 

2. REPUBLIČKA AGENCIJA ZA TELEKOMUNIKACIJE (RATEL) 

 

2.1. Republiĉka agencija za telekomunikacije donela je, na sednici Upravnog odbora 

odrţanoj 07.07.2010. godine 15 rešenja o zabrani rada radio stanica (predajnika, odnosno 

radio relejnih linkova za dotur signala do predajnika). Rešenja se jednim delom odnose na 

piratske emitere i predviĊaju trajnu zabranu, a drugim na legalne emitere, koji su za dotur 

signala do predajnika koristili radio relejne linkove u nedozvoljenim opsezima, odnosno koji 

su puštali svoje predajnike u rad bez izvršenih tehniĉkih pregleda. Na istoj sednici Upravni 



 
 

18 

odbor RATEL-a doneo je i ĉetiri rešenja koja se odnose na utvrĊene nepravilnosti u radu 

legalnih emitera, kao što je emitovanje sa lokacije koja se ne poklapa sa lokacijom predajnika 

utvrĊenom u dozvoli, odnosno emitovanje sa jaĉom snagom od dozvoljene.  

 

DRŢAVNI ORGANI 

 

3.  NARODNA SKUPŠTINA REPUBLIKE SRBIJE 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije, ni na 

sednicama, niti u odborima, nije raspravljala ni o jednom zakonu koji bi bio od posebnog 

znaĉaja za medijski sektor. 

 

4.  MINISTARSTVO ZA TELEKOMUNIKACIJE I INFORMACIONO DRUŠTVO 

 

4.1. Prema informaciji sa sajta Ministarstva za telekomunikacije i informaciono društvo 

od 09.07.10, ovo Ministarstvo je raspisalo Javni konkurs za izbor predsednika, zamenika 

predsednika i ĉlanova Upravnog odbora Republiĉke agencije za elektronske komunikacije. 

Uslovi koji se od kandidata zahtevaju su visoko akademsko obrazovanje iz oblasti znaĉajnih 

za rad Agencije, a naroĉito iz oblasti elektronskih komunikacija, ekonomije i prava, kao i 

ostvareni znaĉajni i priznati radovi ili praksa u oblasti elektronskih komunikacija i ugled u 

struĉnoj javnosti. 

 

Ĉlanom 142. nedavno usvojenog Zakona o elektronskim komunikacijama, predviĊena je 

obaveza Ministarstva za telekomunikacije i informaciono društvo da, u roku od 30 dana, 

raspiše javni konkurs za izbor ĉlanova upravnog odbora Republiĉke agencije za elektronske 

komunikacije kojima je istekao mandat. Upravni odbor Agencije ima pet ĉlanova, od kojih je 

ĉetvorici mandat istekao, dok je peti ĉlan - predsednik Upravnog odbora, profesor dr Jovan 

Radunović, 14. juna podneo ostavku. Nakon objavljivanja konkursa i isteka roka od 30 dana 

za podnošenje prijava, Vlada će, u skladu sa Zakonom, biti u obavezi da u roku od 30 dana 

utvrdi predlog kandidata za predsednika, zamenika predsednika i ĉlanove upravnog odbora 

koji ispunjavaju kriterijume za izbor, i dostavi ga Narodnoj skupštini koja o izboru odluĉuje 

glasanjem. Prema ĉlanu 141. Zakona o elektronskim komunikacijama, danom stupanja na 

snagu ovog zakona, Republiĉka agencija za telekomunikacije (RATEL) nastavlja sa radom kao 

Republiĉka agencija za elektronske komunikacije, a ĉlanovi Upravnog odbora RATEL-a 

nastavljaju sa radom do izbora ĉlanova Upravnog odbora Republiĉke agencije za elektronske 

komunikacije, ĉime se obezbeĊuje kontinuitet RATEL-a. 



 
 

19 

5. MINISTARSTVO KULTURE 

 

5.1. Ministarstvo kulture raspisalo je 01.07.2010. godine ĉetiri konkursa iz oblasti javnog 

informisanja, i to konkurs za sufinansiranje proizvodnje, odnosno distribucije programskih 

sadrţaja znaĉajnih za ostvarivanje javnog interesa, konkurs za sufinansiranje audio i 

audiovizuelnih radova na regionalnim ili manjinskim jezicima, konkurs za sufinansiranje 

projekata, odnosno programa u oblasti informisanja srpskog naroda u zemljama regiona, kao 

i konkurs za sufinansiranje projekata, odnosno programa u oblasti informisanja osoba sa 

invaliditetom. Ukupan iznos opredeljen za sva ĉetiri konkursa je nešto preko 30 miliona 

dinara. 

 

Osnov za raspisivanje konkursa su ĉlan 21. Zakona o ministarstvima, kojim su utvrĊene 

nadleţnosti ministarstva na polju unapreĊenja stvaralaštva u oblasti audio-vizuelnih medija, 

odnosno ĉlana 5. Zakona o javnom informisanju, u skladu sa kojim drţava obezbeĊuje deo 

sredstava ili drugih uslova za rad javnih glasila na jezicima nacionalnih manjina i etniĉkih 

zajednica, deo sredstava ili drugih uslova za nesmetano korišćenje prava invalida, 

hendikepiranih lica i drugih lica sa posebnim potrebama u javnom informisanju. 

  

5.2. Ministarstvo kulture predstavilo je neke od, kako se navodi, svojih najznaĉajnijih 

rezultata, u prethodne dve godine. U saopštenju objavljenom 09.07.2010, ministarstvo 

navodi da je u oblasti medija pokrenulo proces ureĊenja medijske scene u skladu sa 

zahtevima demokratskog razvoja, svetskih struĉnih i tehniĉkih standarda. Ministarstvo tvrdi 

da je obezbedilo transparentnost vlasništva uvoĊenjem Registra javnih glasila pod okriljem 

Agencije za privredne registre, a da je objektivno izveštavanje zaštićeno sankcionisanjem 

nepoštovanja pretpostavke nevinosti i ugroţavanjem prava maloletnika pri izveštavanju. U 

navedenom periodu, konstatuje se da je Srbija pristupila Konvenciji o prekograniĉnoj 

televiziji Saveta Evrope. 

 

Autori ovog izveštaja, naţalost, ne mogu da se sloţe sa samozadovoljnim tonom kojim 

ministarstvo opisuje svoje rezultate u prethodne dve godine. O tome da transparentnost 

vlasništva uvoĊenjem Registra javnih glasila nije obezbeĊena, svedoĉe, izmeĊu ostalog, i 

dešavanja oko „Novosti“ i njihovog spornog preuzimanja od strane WAZ medijske grupe. Za 

sankcije, za koje ministarstvo tvrdi da su zaštitile objektivno izveštavanje, a koje su sadrţane 

u Zakonu o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju iz 2009. godine, Ustavni 

sud je samo nekoliko dana nakon što je objavljeno saopštenje ministarstva, utvrdio da su 

nesaglasne sa Ustavom i Evropskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i osnovnih 

sloboda. Na kraju, Srbija jeste ratifikovala Konvenciju o prekograniĉnoj televiziji Saveta 



 
 

20 

Evrope, ali sa dvadeset godina zakašnjenja, budući da se radi o aktu iz 1989. godine, i u 

periodu kada su ĉlanice Evropske unije svoju odgovarajuću Direktivu o prekograniĉnoj 

televiziji, već odavno zamenili novom Direktivom o audio-vizualnim medijskim uslugama, što 

je promena za kojom Srbija ponovo kaska. 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE 

 

6. OFPS, kolektivna organizacija za zaštitu srodnih prava proizvoĎača 

fonograma  

 

6.1. Dana 03.07.2010. godine u Sluţbenom glasniku Republike Srbije, br. 45/2010, 

objavljen je Ugovor o poslovnoj saradnji zakljuĉen izmeĊu Organizacije proizvoĊaĉa 

fonograma Srbije i Organizacije za kolektivno ostvarivanje prava interpretatora kao i Rešenje 

Zavoda za zaštitu intelektualne svojine kojim se obnavlja dozvola za obavljanje delatnosti 

kolektivnog ostvarivanja srodnog prava proizvoĊaĉa fonograma Organizaciji proizvoĊaĉa 

fonograma Srbije. Konstitutivna sednica Saveta proizvoĊaĉa fonograma i interpretatora, kao 

tela predviĊenog Ugovorom o poslovnoj saradnji, odrţana je 19.07.2010. godine, objavljenom 

u Sluţbenom glasniku broj 45/10. Na sednici je, pored konstituisanja Saveta, izvršen i izbor 

kopredsednika Saveta. 

 

O samom Ugovoru o poslovnoj saradnji izmeĊu Organizacije proizvoĊaĉa fonograma Srbije 

(OFPS) i Organizacije za kolektivno ostvarivanje prava interpretatora (PI), ĉije je 

zakljuĉivanje bilo obaveza kolektivnih organizacija predviĊena Zakonom o autorskom i 

srodnim pravima, pisali smo u svom prethodnom izveštaju, budući da je njegov tekst bio 

dostupan na Internet prezentaciji Organizacije za kolektivno ostvarivanje prava 

interpretatora – PI, i pre objavljivanja u Sluţbenom glasniku. Rešenjem Zavoda za zaštitu 

intelektualne svojine kojim se Organizaciji proizvoĊaĉa fonograma Srbije obnavlja dozvola za 

obavljanje delatnosti kolektivnog ostvarivanja srodnog prava proizvoĊaĉa fonograma, sada je 

taksativno naveden obim prava proizvoĊaĉa fonograma koje ova organizacija kolektivno 

ostvaruje, što iskljuĉuje mogućnost da, kao u nekim ranijim sluĉajevima, doĊe do spora oko 

obima prava koja organizacija štiti, a koja su: a) iskljuĉivo pravo da zabrani ili dozvoli 

umnoţavanje fonograma u bilo kom obliku i na bilo koji naĉin i stavljanje u promet tako 

umnoţenih primeraka fonograma; b) iskljuĉivo pravo da zabrani ili dozvoli davanje u zakup 

primeraka fonograma; v) iskljuĉivo pravo da zabrani ili dozvoli interaktivno ĉinjenje 

fonograma dostupnim javnosti ţiĉnim ili beţiĉnim putem na naĉin koji omogućuje pojedincu 

individualni pristup fonogramu sa mesta i u vreme koje on odabere; g) pravo na naknadu za 

emitovanje fonograma; d) pravo na naknadu za reemitovanje fonograma; Ċ) pravo na 



 
 

21 

naknadu za javno saopštavanje fonograma; e) pravo na naknadu za javno saopštavanje 

fonograma koji se emituje i ţ) pravo na posebnu naknadu od uvoza odnosno prodaje 

tehniĉkih ureĊaja i praznih nosaĉa zvuka, slike i teksta za koje se opravdano moţe 

pretpostaviti da će biti korišćeni za umnoţavanje fonograma za liĉne nekomercijalne potrebe. 

Dozvola je OFPS-u obnovljena na pet godina. 

 

7.  SOKOJ, kolektivna organizacija za zaštitu autorskih prava autora muzičkih 

dela 

 

7.1. U Sluţbenom glasniku Republike Srbije, br. 45/2010 od 03.07.2010. godine, 

objavljeno je Rešenje Zavoda za zaštitu intelektualne svojine kojim se obnavlja dozvola za 

obavljanje delatnosti kolektivnog ostvarivanja autorskih prava Sokoju.  

 

Rešenjem je, kao i u sluĉaju OFPS-a, i SOKOJ-u dozvola obnovljena na period od 5 godina, 

poĉevši od 26.3.2010. godine, a taksativno je navedeno da se odnosi na kolektivno 

ostvarivanje sledećih imovinskih prava autora muziĉkih dela, sa reĉima ili bez reĉi: a) pravo 

na beleţenje ili umnoţavanje dela; b) pravo stavljanja primeraka dela u promet; v) pravo 

davanja primeraka dela u zakup; g) pravo izvoĊenja; d) pravo predstavljanja; Ċ) pravo 

prenošenja izvoĊenja ili predstavljanja; e) pravo emitovanja; ţ) pravo reemitovanja; z) pravo 

na javno saopštavanje ukljuĉujući interaktivno ĉinjenje dela dostupnim javnosti; i) pravo 

javnog saopštavanja dela koje se emituje; j) pravo javnog saopštavanja dela sa nosaĉa zvuka 

ili slike; k) pravo na posebnu naknadu od uvoza odnosno prodaje tehniĉkih ureĊaja i praznih 

nosaĉa zvuka, slike i teksta za koje se opravdano moţe pretpostaviti da će biti korišćeni za 

umnoţavanje autorskih dela za liĉne nekomercijalne potrebe i l) pravo na naknadu za davanje 

na poslugu. Isto, kao i u sluĉaju OFPS-a, taksativnim navoĊenjem prava koje štiti ova 

organizacija, što ranije nije bio sluĉaj, korisnici sada jasno znaju za koja prava plaćaju 

naknadu SOKOJ-u.  

 

7.2. Privredni sud u Beogradu doneo je, kako su mediji preneli krajem jula, prvostepenu 

presudu prema kojoj je Radio-televizija Srbije u obavezi da plati autorima SOKOJ-a naknadu 

za emitovanje muziĉkih dela u iznosu od 136 miliona dinara, kao i kamatu na tu sumu novca 

od 2007. godine do danas. Zastupnik SOKOJ-a, Miloš Pejović, rekao je agenciji Beta da je to 

najveća presuda koja je doneta u oblasti autorskih prava u Srbiji i da se njome jasno stavlja 

do znanja da zakoni moraju da se poštuju. Pejović je dodao da će RTS, po pravnosnaţnosti 

presude, morati da isplati SOKOJ-u više od 200 miliona dinara. On je dodao da RTS već 

dosta dugo ne uplaćuje SOKOJ-u naknadu za emitovanje autorskih muziĉkih dela. 

Aleksandar Tijanić, generalni direktor RTS-a, izjavio je da je skandalizovan presudom 



 
 

22 

Privrednog suda. „RTS već dve godine predlaţe da se muzika podeli na izvornu i 

novokomponovanu, odnosno štetnu i kvalitetnu, i da se sve televizije i radio stanice obaveţu 

da plaćaju muziku po razliĉitim tarifama. Skandalizovan sam ovom odlukom i pokušajem 

privatnog udruţenja SOKOJ da se ugradi u sistem pretplate i od graĊana Srbije godišnje 

dobije nekoliko miliona evra. Da se razumemo, ja se zalaţem za plaćanje autorskih malih 

prava, ali se zalaţem da i u društvu postoji institucija koja će rigorozno kaţnjavati 

falsifikatore i prepisivaĉe tzv. folk muzike,“ kazao je Tijanić. 

 

Ĉinjenica da RTS već godinama ne plaća naknade za korišćenje autorskih muziĉkih dela, što 

je sada potvrĊeno, kako kroz izjavu zastupnika, tako i kroz informaciju o iznosu na koji se 

presuda Privrednog suda u Beogradu odnosi, omogućava da se, imajući u vidu da se zapravo 

radi o najvećem korisniku autorskih muziĉkih dela iz reda elektronskih medija, još jasnije 

vidi u kojoj su meri ove naknade previsoke. Naime, kako je SOKOJ saopštio prošlog meseca, 

oni su svoj fond za raspodelu autorima uvećali za ĉak 23%, što je u svetlu ĉinjenice da im 

najveći korisnik ne plaća, odnosno da su sa njim u sporu, još neverovatnija ĉinjenica. Sa 

druge strane, argumentacija Aleksandra Tijanića, generalnog direktora RTS-a, ako je verno 

preneta, potpuno je u zakonu neutemeljena i sa njom će RTS teško moći da pobije ovu 

presudu u drugostepenom postupku. Naime, tarifa se u skladu sa Zakonom o autorskom i 

srodnim pravima odreĊuje u procentualnom iznosu od prihoda koji korisnik ostvaruje 

obavljajući delatnost u okviru koje iskorišćava predmete zaštite. Pitanja koja Tijanić 

postavlja, mogla bi biti od znaĉaja za naĉin na koji SOKOJ vrši raspodelu prikupljenih 

sredstava, a ne i na samo pravo na prikupljanje istih. TakoĊe, Tijanićev zahtev da se sve 

televizije i radio stanice obaveţu da plaćaju muziku po razliĉitim tarifama, predstavlja 

kucanje na otvorena vrata. U ovom trenutku već postoje dve tarife, od kojih ona viša i 

nepovoljnija po emitere vaţi za komercijalne stanice, a niţa i povoljnija upravo za javni servis, 

odnosno RTS. 

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Vlada Republike Srbije donela je, na svojoj sednici odrţanoj 2. jula, odluku kojom je Vladimir 

Homan imenovan za direktora Javnog preduzeća „Emisiona tehnika i veze“. Podsećanja radi, 

Vlada je 2. jula 2009. godine usvojila Strategiju za prelazak sa analognog na digitalno 

emitovanje radio i televizijskog programa u Republici Srbiji, a jedna od osnovnih postavki 

ove Strategije i njene realizacije u okvirima predviĊenih rokova, bilo je i izdvajanje emisionog 

sistema iz RTS-a u novo, javno preduzeće, i puna operativnost takvog preduzeća kome je 

namenjena uloga budućeg operatora mreţe i multipleksa. Javno preduzeće „Emisiona 



 
 

23 

tehnika i veze“ osnovano je krajem prošle godine, ali sve do sada, direktor preduzeća bio je u 

v.d. statusu i sa ograniĉenim ovlašćenjima. Odlaganje imenovanja direktora kreiralo je 

situaciju u kojoj „Emisiona tehnika i veze“ nije mogla u punoj meri doprineti pripremama za 

digitalizaciju, niti koristiti već opredeljena sredstva iz predpristupnih fondova EU za ovu 

namenu. Nepostojanjem funkcionalnog operatora i partnera u pripremama za digitalizaciju, i 

mediji su bili dovedeni u situaciju u kojoj nisu mogli da planiraju svoje obaveze u procesu 

tranzicije. Iz svega iznetog, imenovanje direktora jeste dobra vest, ali dobra vest koja kasni 

više od šest meseci, a toliko kašnjenje, naţalost, ozbiljno dovodi u pitanje odrţivost rokova 

utvrĊenih Strategijom za prelazak sa analognog na digitalno emitovanje. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

6.1. Nezavisno društvo novinara Vojvodine pozvalo je Vladu Srbije, Vladu Vojvodine i grad 

Sombor da hitno pronaĊu naĉin da pomognu opstanak Radio Sombora koji je pred gašenjem. 

Radio Sombor je dobio regionalnu frekvenciju za emitovanje programa na podruĉju 

Zapadnobaĉkog okruga, i to na srpskom, maĊarskom, hrvatskom, bunjevaĉkom i povremeno 

romskom jeziku, a odgovornost za nezavidan poloţaj u kome se nalazi, prema navodima ovog 

novinarskog strukovnog udruţenja, u potpunosti snose drţavni organi i lokalna samouprava. 

Podsećanja radi, Radio Sombor je prodat na aukciji 2. novembra 2007. godine. MeĊutim, 

Agencija za privatizaciju polovinom 2008. raskinula je ugovor s kupcem zbog neispunjavanja 

preuzetih obaveza prema zaposlenima, ali i samoj drţavi. Nakon poništavanja privatizacije, 

nekadašnja direktorka radija, a sada pomoćnica pokrajinskog sekretara za rad, zapošljavanje 

i ravnopravnost polova, Anita Beretić, imenovana je, na predlog sindikata, za privremenu 

zastupnicu drţavnog kapitala, a akcije su prenete u vlasništvo drţavnog Akcijskog fonda. 

Poslednju zaradu, i to u zakonski minimalnom iznosu, zaposleni su primili za avgust 2009. 

Oni i pored toga dolaze na posao i obavljaju svoje radne zadatke, ali su duboko razoĉarani 

nebrigom svog nekadašnjeg osnivaĉa, grada Sombora. Gradske vlasti, pak tvrde, da im 

nedoreĉenost medijskih propisa vezuje ruke, te da osim pomoći kroz pojedinaĉne namenske 

konkurse, nemaju drugih opcija na raspolaganju. 

 

Navedeni primer iz Sombora, samo je jedan od više sluĉajeva koji svedoĉe o situaciju u kojoj 

se nalaze mediji ĉija se privatizacija pokazala kao neuspešna. Nadleţni nisu ponudili nikakva 

sistemska rešenja koja bi, u interesu lokalnih zajednica, pruţila minimum nade za opstanak 

medija koji su bili predmet neuspešne privatizacije, ali ni generalno, za odrţiv razvoj lokalnih 

medija u zemlji. Ni Medijska studija, na ĉijoj su izradi radili eksperti koje je angaţovala 

Evropska komisija, a koja bi trebalo da predstavlja osnov za izradu Medijske strategije, ne 



 
 

24 

nudi ovakvim medijima više od preporuke da ili prenesu opremu i osoblje u regionalni javni 

radiodifuzni servis i da se praktiĉno utope u njega, pri ĉemu ni takav regionalni javni 

radiodifuzni servis ne bi emitovao na posebnim frekvencijama, već samo u okviru 

ograniĉenih programskih prozora na kanalima RTS-a, ili da nastave emitovanje programa do  

isteka njihove dozvole za emitovanje, bez mogućnosti za obnavljanje dozvole. 

 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Jul je obeleţen fiziĉkim nasrtajem, na javnom mestu i pred svedocima, na Teofila Panĉića, 

kolumnistu nedeljnika „Vreme“. Panĉić nije davao povoda za napad na sebe, osim što je 

iznosio svoje mišljenje po razliĉitim pitanjima, što mu kao kolumnisti i jeste posao. Mediji su 

preneli i da su napadaĉi pripadnici jedne od brojnih ekstremnih ultradesniĉarskih 

organizacija. Ostaje nam da se nadamo da će glasna i odluĉna društvena osuda napada, kao i 

brza reakcija policije koja je rezultirala otkrivanjem i hapšenjem osumnjiĉenih, delovati 

odvraćajuće na one kojima bi sliĉne stvari mogle pasti na pamet, te da Srbija pronalazi 

adekvatne mehanizme odbrane od ekstremistiĉkog nasilja nad neistomišljenicima. Gotovo 

istovremeno, skoro punih godinu dana nakon usvajanja Zakona o izmenama i dopunama 

Zakona o javnom informisanju, Ustavni sud presudio je onako kako je jedino i mogao da 

presudi i kako je od prvog dana bilo jasno da će presuditi. Presudio je da je taj zakon, u svom 

preteţnom delu, nesaglasan sa Ustavom i Evropskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i 

osnovnih sloboda. U periodu u kome je neustavni zakon egzistirao kao realna pretnja, svedoci 

smo toliko narasle autocenzure, da su u julu 2010. godine, po prvi put u istoriji srpske 

medijske scene, novinari bili izloţeniji pretnjama zbog onoga što objavljuju na svojim 

privatnim blogovima i web portalima, nego zbog onoga što objavljuju u tradicionalnim 

medijima, a da su, pri tom, ĉesto na svojim privatnim blogovima i objavljivali upravo stoga 

što za takve sadrţaje, zbog autocenzure, u tradicionalnim medijima nije ostalo mesta. Sve ovo 

dogodilo se, a da neustavni zakon zapravo u praksi nije ni primenjen, ako izuzmemo jedan 

sluĉaj pokrenut od strane tuţilaštva u Beogradu zbog kršenja pretpostavke nevinosti od 

strane magazina „Tabloid“. I u tom jednom sluĉaju, makar koliko su mediji prenosili, nije se 

otišlo dalje od jednog zakazanog, pa odloţenog pretresa. Ispostavilo se da je strah izazvan 

drakonskim kaznama koje je zakon stavljao u izgled, odradio posao u toj meri efikasno, da 

kazne nisu ni morale biti primenjene. Ministarstvo kulture, pak, sa druge strane, tvrdi da je 

otvorilo proces ureĊenja medijske scene u skladu sa zahtevima demokratskog razvoja. Ako se 

pod tim misli na objavljivanje Medijske studije eksperata angaţovanih od Evropske komisije, 

njeno naruĉivanje je svakako bio pozitivan korak. Koliko će u predstojećoj raspravi 

ministarstvo nastaviti da vuĉe ispravne korake i da ima sluha za primedbe koje se na takvu 

studiju već iznose, ali i za neke alternativne predloge i sugestije koje bi se mogle oĉekivati od 



 
 

25 

strane medijskih profesionalaca iz zemlje, odnosno od predstavnika samih medija o ĉijem 

opstanku i budućnosti je reĉ, ostaje da se vidi. 


